|
Od
kilku lat w naszej szkole prowadzimy zajęcia wg programu
"Spójrz inaczej". Są to niezwykłe spotkania - lekcje - nie
lekcje - przeprowadzone wg scenariuszy przygotowanych przez
grupę psychologów, socjologów i pedagogów: A.Kołodziejczyka,
E.Czemierowską i T.Kołodziejczyka. Rosną systematycznie koszty
ponoszone przez społeczeństwo w związku z nadużywaniem nikotyny,
alkoholu, narkotyków i leków. W małym tylko stopniu koncentrujemy
się na zapobieganiu tym zjawiskom, zajmując się bardziej leczeniem
objawów. Celowe więc wydaje się przygotowanie młodzieży i
dzieci do radzenia sobie z różnymi trudnymi, stresującymi
sytuacjami, które mogłyby sprzyjać sięganiu po alkohol czy
inne substancje szkodliwe dla zdrowia. Temu właśnie służą
programy profilaktyczne - takie właśnie jak "Spójrz inaczej".
Nauczyciele naszej szkoły ukończyli kursy prowadzone m.in.
przez jednego z autorów, umożliwiające pracę z uczniami wg
tego programu. Działania te mają wpływać na dziecko tak, aby
radziło sobie lepiej, bez nadmiernego napięcia z rozwiązywaniem
problemów, których dostarcza życie, aby rozumiało siebie,
umiało współżyć z innymi i potrafiło również w samym sobie
znajdować oparcie. Treści programu - dostosowane do wieku
i możliwości uczniów - zgrupowane są w następujące bloki:
- postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć, - uczestnictwo
w grupie, - rozwiązywanie problemów, - dbanie o zdrowie (z
uwzględnieniem tematyki uzależnień). Zajęcia prowadzone są
takimi metodami, które umożliwiają uczniom aktywne doświadczanie
i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć a następnie podsumowanie
i opracowanie zdobytych doświadczeń. Stosowanych jest wiele
technik: dyskusji, psychodramy, rysunków. Zawsze zasiadamy
w kręgu (odchodzimy od ławek) wspólnie z nauczycielem, nawiązując
kontakt wzrokowy i emocjonalny. Krąg staje się "miejscem"
i "czasem" uczenia się przez doświadczenie, ułatwia kontakty
między dziećmi i daje im więcej ciepła. Zajęcia "Spójrz inaczej"
odbywają się w czwartych klasach.
|