Przyczyny powstawania cukrzycy nie zosta\u0142y do tej pory jednoznacznie wyja\u015bnione. Zasadnicz\u0105 rol\u0119 w jej tworzeniu maj\u0105 czynniki genetyczne oraz \u015brodowiskowe. Zaburzenia gospodarki w\u0119glowodanowej typu cukrzycy wynikaj\u0105 z ma\u0142ej ilo\u015bci insuliny w organizmie, a zatem niedoborem hormonu wytwarzanego przez kom\u00f3rki beta wysp trzustkowych.
Brak insuliny powoduje, \u017ce przemiana glukozy w organizmie zostaje upo\u015bledzona. Przede wszystkim za ma\u0142e jest przenikanie glukozy przez b\u0142ony kom\u00f3rkowe do wn\u0119trza kom\u00f3rek, aktywowanie jej r\u00f3\u017cnorakich przemian wewn\u0105trzkom\u00f3rkowych, a tak\u017ce b\u0142\u0119dny wsp\u00f3\u0142udzia\u0142 w syntezie bia\u0142ek i hamowaniu proces\u00f3w rozk\u0142adu t\u0142uszcz\u00f3w. Glukoza to substancja, kt\u00f3ra ma podstawowe znaczenie w organizmie, jest g\u0142\u00f3wnym, \u0142atwo dost\u0119pnym \u017ar\u00f3d\u0142em energii. St\u0105d te\u017c zaburzenia w jej przemianach maj\u0105 og\u00f3lnoustrojowe nast\u0119pstwa. Cukrzyc\u0119 \u2013 ze wzgl\u0119du na rozpowszechnienie oraz obserwowan\u0105 wci\u0105\u017c narastaj\u0105c\u0105 cz\u0119sto\u015b\u0107 \u2013 uwa\u017ca si\u0119 obecnie za chorob\u0119 spo\u0142eczn\u0105.
Cz\u0119ste pojawiania si\u0119 cukrzycy stanowi wa\u017cny problem socjologiczno-spo\u0142eczny, gdy\u017c od momentu rozpoznania leczenie cukrzycy trwa praktycznie ca\u0142e \u017cycie. Odpowiednie prowadzenie leczenia i dyscyplina chorego umo\u017cliwia utrzymanie dobrej, pe\u0142nej sprawno\u015bci \u017cyciowej i indywidualnej satysfakcji z \u017cycia. Spo\u0142eczn\u0105 wag\u0119 tego problemu ilustruj\u0105 dane statystyczno-epidemiologiczne, wed\u0142ug kt\u00f3rych liczba os\u00f3b choruj\u0105cych na cukrzyc\u0119 w Polsce wynosi oko\u0142o miliona ludzi, spo\u015br\u00f3d kt\u00f3rych ponad 200 000 wymaga codziennego podawania insuliny.<\/p>
Aby zrozumie\u0107, na czym polega ta choroba uczniowie klasy VI D przygotowali na godzin\u0119 wychowawcz\u0105 prezentacj\u0119 na jej temat, a tak\u017ce zaprezentowali, jak samodzielnie mo\u017cna zmierzy\u0107 sobie poziom cukru we krwi.<\/p>
Poni\u017cej prezentujemy zdj\u0119cia i prezentacj\u0119 stworzon\u0105 przez uczni\u00f3w klasy VID. W dniu 26 sierpnia 2016 roku grono pedagogiczne Publicznej Szko\u0142y Podstawowej nr 2 z Oddzia\u0142ami Integracyjnymi im. Kazimierza Pu\u0142askiego w Warce uczestniczy\u0142o w szkoleniu, pt. \u201eJak kupi\u0107 czas\u2026\u201d w zakresie BLS\/AED przeprowadzonym przez Niepubliczny Zak\u0142ad Opieki Zdrowotnej IZI \u2013 MED s.c. w Bia\u0142obrzegach. Szkolenie dotyczy\u0142o podstawowych zabieg\u00f3w resuscytacyjnych z u\u017cyciem automatycznego defibrylatora zewn\u0119trznego. Wiedza zdobyta podczas szkolenia jest nieoceniona, bezcenna, z uwagi na fakt, \u017ce wed\u0142ug statystyk \u015brednio co 45 sekund dochodzi do wypadk\u00f3w i nigdy nie wiadomo, czy nie znajdziemy si\u0119 w sytuacji, gdzie b\u0119dziemy musieli uratowa\u0107 komu\u015b \u017cycie. By czu\u0107 si\u0119 pewnym i nie ba\u0107 si\u0119 udziela\u0107 pomocy innym, warto niejednokrotnie bra\u0107 udzia\u0142 w tego typu zaj\u0119ciach.<\/p> Anna Przybylska Joanna Piwo\u0144ska<\/p> DZIECKO Z ZESPO\u0141EM ASPERGERA W DOMU I W SZKOLE<\/b>
PREZENTACJA DO POBRANIA<\/b>(format ppt)<\/a><\/p>\"Jak kupi\u0107 czas...\"<\/h2>\t<\/div><\/div>\n<\/div>\n\n
Uczestnicy uaktualnili informacje na temat tego, jak zachowa\u0107 si\u0119 w sytuacji zagro\u017cenia \u017cycia drugiej osoby. Poznali oni dok\u0142adny schemat zachowania si\u0119 podczas udzielania pierwszej pomocy. Po cz\u0119\u015bci teoretycznej ka\u017cdy mia\u0142 mo\u017cliwo\u015b\u0107 wykonania resuscytacji zar\u00f3wno na fantomie osoby doros\u0142ej, starszego dziecka, jak i noworodka. Nast\u0119pnie nauczyciele wykonywali scenki sytuacyjne z wykorzystaniem defibrylatora.
Wielkim zaskoczeniem by\u0142o wkroczenie do szko\u0142y zakrwawionego osobnika z no\u017cem w klatce piersiowej, urazem g\u0142owy i licznymi krwawi\u0105cymi ranami oraz otarciami. Uczestnicy niezw\u0142ocznie zacz\u0119li udziela\u0107 mu pierwszej pomocy. Gwiazdorsko odegrana scena przez Pana Marcina Pieczy\u0144skiego \u2013 instruktora, by\u0142a doskona\u0142ym, praktycznym sprawdzianem zdobytych wiadomo\u015bci. Ostatnim etapem szkolenia by\u0142y zagadnienia dotycz\u0105ce zakrztusze\u0144, cukrzycy, padaczki i utoni\u0119\u0107. Uczestnicy mieli okazj\u0119 ponownie wykorzysta\u0107 zdobyt\u0105 wiedz\u0119 w praktyce udzielaj\u0105c pomocy osobie podczas ataku padaczki i osobie krztusz\u0105cej si\u0119. Zainteresowani mieli okazj\u0119 zbada\u0107 glukometrem poziom cukru we krwi.<\/p>ZROZUMIE\u0106, ABY POM\u00d3C!<\/h2>\t<\/div><\/div>\n<\/div>\n\n
W dn. 15 grudnia 2012 roku w naszej szkole odby\u0142o si\u0119 specjalistyczne szkolenie przeznaczone dla nauczycieli i rodzic\u00f3w dzieci z Zespo\u0142em Aspergera.
Uczestnicy warsztat\u00f3w poznali podstawy diagnostyki oraz metody stosowane w terapii i edukacji os\u00f3b z Zespo\u0142em Aspergera.
Tematyka szkolenia obejmowa\u0142a:
\u2022 charakterystyczne cechy Zespo\u0142u Aspergera,
\u2022 podstawy obserwacji przesiewowej pod k\u0105tem Zespo\u0142u Aspergera,
\u2022 najwa\u017cniejsze techniki stosowane w pracy z dzieckiem z Zespo\u0142em Aspergera,
\u2022 wskaz\u00f3wki dla nauczycieli i rodzic\u00f3w: jak uczy\u0107 i wspiera\u0107 osoby dotkni\u0119te tym schorzeniem podczas zaj\u0119\u0107 szkolnych oraz na co dzie\u0144 w domu.
Szkolenie prowadzili specjali\u015bci z Centrum Terapii Autyzmu SOTIS: dr Anna Walig\u00f3rska, kt\u00f3ra kieruje Centrum Badawczym SOTIS i wyk\u0142ada w Szkole Wy\u017cszej Psychologii Spo\u0142ecznej oraz mgr Marcin Bonaszewski, kt\u00f3ry jest kierowniem Terapii Os\u00f3b z Zespo\u0142em Aspergera CT SOTIS.
Galeria zdj\u0119\u0107<\/a><\/p><\/div>\n<\/div>\n\nCZAS WYZWOLI\u0106 UCZUCIA<\/h2>\t<\/div><\/div>\n<\/div>\n\n